Wat een week

Ola todos! Dank voor jullie leuke berichtjes en mailtjes! Doet me erg goed.

Er is de afgelopen week veel gebeurd. In Buenos Aires eerst met de taxi naar het vliegveld. Ik ben er inmiddels wel aan gewend dat de strepen op de weg hier slechts een indicatie zijn van hoe je zou kúnnen rijden (met 5 taxi´s naast elkaar op een 3-baans weg is meer regel dan uitzondering). Bij het opstijgen vlogen we over de sloppenwijken, veel groter dan ik had gedacht.

Iguazu ligt op de grens met Brazilie en heeft een sub-tropisch klimaat. Waar merk je dat aan? Een korte opsomming: het is warm, vochtig, er zijn veel muggen, de overige insecten zijn gemiddeld 3x zo groot… Toen ik na aankomst over straat liep zag ik een musje een insect eten. En dan denk je misschien dat hij een lieveheersbeestje zat op te peuzelen, maar nee, hij zette z´n snavel in het pantser van een groene reuzenpissebed van zo´n 12 cm. Helaas was hij alweer gevlogen voordat ik m´n camera kon pakken, had dit graag met jullie gedeeld.

Overigens zijn de insecten wel dol op mij. Nog geen 5 minuten nadat ik me met Deet had ingesmeerd werd ik al geprikt en nog 5 minuten later had ik 3 prikken te pakken. Terwijl ik een Duitse jongen (Jurgen) in het hostel vroeg of hij hier ook last van had, vertelde hij nergens last van te hebben. Gedurende het gesprekje vlogen de muggen ongeveer langs hem heen richting mij, na een paar minuten begreep hij het probleem wel. De ´locals´ adviseerden een lokaal anti-muggen middel. Het werkt wel iets beter, maar ruikt vreselijk. Ben wel bang dat het  niet alleen muggen maar ook mensen op veilige afstand houdt.

De volgende dag ben ik (ondergedompeld in een chemische cocktail van Deet, Argentijnse anti-mug én zonnebrand) samen met Jurgen naar de Argentijnse kant van de watervallen geweest. Hij had deze al gezien dus wist mij precies de high-lights te wijzen. Schitterend… ik begrijp wel waarom dit één van de 7 natuurwonderen is. Heb een filmpje online gezet dat een beetje een indruk geeft: http://www.youtube.com/watch?v=X7Jmz8w-Wb0&sns=em De tweede dag was de Braziliaanse kant van de watervallen aan de beurt. Ook erg mooi, al vond ik de eerste dag indrukwekkender.

Na 3 dagen, 5 stroomuitvallen en 30 insectenbeten was het tijd om door te gaan. Wederom per vliegtuig, aangezien de busreis zo´n 24 uur zou zijn met een overstap. En wie kom ik tegen op het vliegveld? Ongelofelijk maar waar, collega Jolanda met haar vriend Jamie! Zij hadden dezelfde vlucht als ik. In Salta hebben we samen gelunched en een deel van de stad bekeken. Was echt een leuke verrassing om ze tegen te komen.

In mijn hostel liep ik nog dezelfde dag tegen een Nederlands stel (Frank en Paulien) aan dat een auto ging huren. En ik kon mee, wat ben ik toch een mazzelaar. We hebben de 2 dagen daarna de omgeving van Salta verkend, het is hier echt weer een totaal andere wereld dan alles wat ik tot nu toe heb gezien. En ongelofelijk heet, de thermometer van de auto gaf 38c aan op het heetste moment. Beetje teveel van het goede. Onderweg kwamen we Gauchos (=een soort koeherders) tegen, slaperige dorpjes, cactusvelden, wilde paarden, de 7-kleurenberg, prachtig allemaal. De auto was ook erg gezellig, tot milde ergernis van Paulien vlogen de flauwe grappen tussen Frank en mijzelf  over-en-weer.

Na een aantal bloedhete dagen was er gisteravond onweer. Volgens de mensen hier voor het eerst in een halfjaar. Ik ben best blij met een beetje verkoeling. En het geeft me tijd om m´n blog weer eens te updaten. Morgenavond vertrek ik (met de bus, jaja) naar Cordoba. Ben benieuwd!

Tot slot nog:

• Er zijn hier voor sommige zaken 2 tarieven: voor de Argentijnen en voor de rest. Met name bij vliegtickets en musea is dit erg gebruikelijk.
  • Even een smerig weetje: het Argentijnse riool kan kennelijk niet zo goed overweg met toiletpapier. Naast het toilet staat altijd een prullenbakje waar je je papiertjes in moet gooien. Ik dacht de eerste 2 weken dat ik het verkeerd had begrepen, maar het is echt waar…
  • Regelmatig word me gevraagd of ik uit Italie kom. Waarschijnlijk niet vanwege m´n mooie zwarte lokken, maar omdat ik de (ongeveer 10) Italiaanse woorden die ik ken vaak door m´n Spaanse vocabulaire gooi.

← Vorige bericht

Volgende bericht →

9 Comments

1. Broertje toch, wat een verbazing over het gooien van je gebruikte toiletpapier in een apart bakje… en dat voor een doorgewinterde reiziger als jij! Ach, zo zie je maar weer, op elke reis zijn weer nieuwe grenzen te verleggen 😉 en WAUW, wat een sprookjesachtige foto’s. Ik stap liefst zo het vliegtuig in om mee te genieten van al dat moois. Veel plezier in Cordoba, benieuwd of je de busreis een beetje bent doorgekomen! Dikke kus!

2. Willem, Suus en Beer

Wat een mooi verhaal weer! Wat zul jij je waanzinnig avontuurlijk voelen daar in dat verre, prachtige land!
    Wat een toeval dat je je collega tegenkwam!
    Je verhalen spreken tot de verbeelding en da’s mooi, want daar zullen we het voorlopig mee moeten doen. Ik vermoed dat wij voorlopig even geen grote reizen gaan maken.
    Wij hebben een ander avontuur voor de boeg.
    Kom ons vooral snel opzoeken als je weer thuis bent!

Dikke knuffel van ons alledrie!

3. Haha, volgens mij vinden de muggen jou een lekker hapje! Ik hoor het al: een vakantie naar Argentinie zit er niet in voor mij :0 🙂

Wat super leuk dat je bekenden bent tegen gekomen en wat een prachtige foto’s! Heel veel plezier bij de volgende bestemming!

X

4. Emilio!

Wat schrijf je toch lekker! Daar moet je iets mee doen. Zal ik even bellen met NRC voor een leuke collumn?

Hoe dan ook. Ik zit nu in Sydney en denk terug aan mijn 7 weken in Azie. JA! Schone was is HEMELS! Nu ik in Sydney zit kan ik de wasserette niet meer betalen (8 dollar) en moet ik zelf aan de bak 🙁
    Ik heb nooit echt behoefte gehad om naar Zuid-Amerika te gaan, maar na jouw foto’s en verhalen staat dit nu toch ook wel op mijn think’s to do lijstje. Prachtige waterfal en fijn dat je zo veel (inter)nationale vrienden maakt. Ik zelf heb laatst een leuke italiaanse jongen ontmoet. Elke keer als hij de Harbour Bridge of het Opera huis zag begon hij “WOUW the Harber Bridge of WOUW, The Opera Huis” te roepen 😉 Best schattig dus.

Lieve Emilio, geniet van alles want 3 maanden is echt te kort 😉 xxx Sjoerd

5. Reshma & Renzo

Oh wereldreiziger wat hebben we weer heerlijk gelachen en genoten van je verhalen. Gelukkig hoeven we je humor niet al teveel te missen, met de blogs red ik het ook wel 😉

Super gaaf filmpje met die watervallen ook ik zou zo op het vliegtuig willen stappen en naar je toe komen, zeker als je het weer hier bekijkt.

Je kunt trouwens je medereizigers ook dat stinkende spul aanbieden dan valt het niet zo op dat jij alleen stinkt hihi.

Nou ik kjik uit naar je volgende avonturen.

Dikke kus
    Reshma & Renzo

6. Nou, dat zijn weer spannende verhalen. Fijn he dta je zo geliefd bent voor die lieve beestjes. Ik geloof datb dat een familie kwaal (kwallen) is!! Ja, als ik dat zo zie allemaal dan denk ik wauw, daar zou ikm ook wel willen zijn. Nu op naar je volgende locatie en kijken wie je dna weer tegenkomt. Fijn dat je eigelijk nooit helemaal in cognito kunt reizen! Tot de volgende blog! XTK

7. Siemone

Wow, wat prachtig Iguazu. Dank dat je het filmpje met ons hebt gedeeld. Hopelijk laten de muggen je voorlopig met rust. Leuk dat je zo makelijk mensen ontmoet op je reis. Grappig dat ze je voor Italiaan aan zien. Ik ben jaloers op de zonnige foto’s. Bij ons is de eerste natte sneeuw gevalen vandaag en het is koud. Dat zijn we niet meer gewend na 4 jaar Californie.

We kijken uit naar je volgende reisverslag!
    Siemone & Arthur

8. Jacqueline

Hoi Emile,
    Wat kan ik nog toevoegen na alle reacties van hierboven… Wat een fantastische en jaloersmakende foto’s en wat schrijf je toch een leuke verhalen! Elke keer weer genieten van je updates.
    Take care en veel plezier!
    Groetjes, Jacqueline

9. Emile! die panorama foto is ge-we-ldig! Heb je meteen de cover te pakken van je reisverhalenboek, want je leest heerlijk weg, in mn ooghoek las ik dat Sjoerd me net voor is je daar (ook ) op te wijzen 🙂