Galapagos

Afgelopen dinsdag begon dan eindelijk mijn Galapagos tour. Alles was betaald en geregeld,  alleen mijn pick-up was wat vroeg 5:30u. Ik had mezelf dan ook voorgenomen om de avond van te voren vroeg te gaan slapen,  maar net toen ik mijn blog had afgerond en in bed wilde stappen,  kreeg ik een berichtje van een Zwitserse vriend die zei dat hij in Quito was en vroeg of ik een biertje wilde doen. Daar kon ik natuurlijk geen nee tegen zeggen. Pyjama uit, snel de douche in en terug de stad in voor een gezellig avondje. De volgende ochtend was opeens dan ook wel heel vroeg. Ik was om 5:31u beneden en schrok me dan ook dood dat de taxi er niet meer was. Na een half uur alle nummers op mijn voucher te hebben gebeld, nam er eindelijk iemand op. Toen bleek dat de chauffeur het verkeerde adres had doorgekregen en dat hij al een uur aan het zoeken was. Toch wel wat stress toen ook nog bleek dat ik alleen het ticket van de gecanclede vlucht had. Maar gelukkig is alles goed gekomen en was ik optijd. Bij de gate heb ik mijn stoel afgestaan aan een oude man. Later bleek ik in het vliegtuig naast dezelfde mensen te zitten.  Dus ik was meteen ‘dat ontzettend aardige jonge meisje’ voor die mensen, die ik vervolgens nog elke dag ben tegengekomen.

Aankomst Galapagos  Eilanden

Eenmaal aangekomen op de Galapagos ben ik eerst bij een restaurant gedropt voor lunch. Daarna door een ander naar de boot gebracht. En na een 3 uur durende zeezieke boottrip was ik dan eindelijk aangekomen op het grootste eiland, Isabela. Daar werden we opgehaald door de knapste jongen die ik in mijn hele leven gezien heb. En dat bleek mijn gids te zijn voor de komende 1,5e dag (a). Dezelfde avond nog werden we door onze gids naar een mooie lagoon gebracht met flamingos. Onderweg naar de lagoon zag je overal op het strand en tussen boten langs de weg zeehonden liggen. En op de weg terug zat er een enorme arend langs de weg.

Na een hele dag over in mn eentje heen gebracht te zijn was ik blij dat ik ’s avonds aankwam in een gezellig hotelletje met veel reizigers. De volgende dag hadden mijn Engelse ‘vriendin’ (van 48) en ik samen met een jonger Duits stel en een oud Canadees stel een wandeling over de Chicko vulkaan. Eerst een eindje rijden en toen en daarna een behoorlijke klim naar de krater van de vulkaan die echt ongeloooveelijk groot was. Daarna zijn we verder gewandeld naar een plek met allemaal kleine kratertjes vanwaar het uitzicht super mooi was! Je kon er heel veel verschillende kleuren zand, de zee, 5 andere vulkanen en veel mooie cactussen zien.

Na deze wandeling van 20km met 400m hoogteverschil was er geen tijd om te rusten. Dus snel naar het hotel en omkleden voor het snorkelen.  We reden naar een plek vlak bij de haven waar over zeehonden lagen en speelden. Die zeehonden kunnen gewoon vanuit het water in een boot springen! En daar mochten wij tussen snorkelen. We hadden allemaal wetsuits aan, omdat het water toch wel een beetje koud was. Alleen onze gids vond dat (gelukkig) niet nodig. Phoe zijn lichaam is nog bijna mooier dan zijn hoofd, ik heb geloof ik geen vis gezien onderwater. Oke zonder dollen, er zaten daar best mooie vissen en er waren zelfs een aantal super grote zeeschildpadden waar je heel dichtbij kon komen. Overal zag je ook zee-egels, prachtige krabben en zelfs zeesterren.

Na het snorkelen ben ik met mijn Engelse vriendin wezen volleyballen bij een ander hostel in het stadje. Bij de 2e duik die ik maakte ben ik echter volledig uit mijn broek gescheurd,  oeps. Maarja er moest nog wel gewonnen worden. Een half uurtje later was het etenstijd. Ik moest nog snel even langs de laundry om mijn schone was op te halen en we liepen langs een winkeltje waar ik binnen 1 minuut een nieuwe broek heb gekocht. Na het eten zijn we met een beetje groep uit het hotel een biertje gaan doen bij een kampvuur bij het andere hostel.  Natuurlijk was dat ook wel weer redelijk laat geworden en ik moest mijn tas nog inpakken,  want de volgende ochtend ging mijn boot alweer om 5:30u terug naar het eiland Santa Cruz. Terwijl ik bezig was met mijn tas inpakken kon ik mijn laundry nergens vinden.  Ik bedacht me dat ik bijna al mijn kleding(!) in het winkeltje had laten liggen  waar ik mojn broek had gekocht. Stress!! Ik heb Sam (mijn Engelse vriendin) wakker gemaakt en samen hebben we het hele dorp doorgelopen op zoek naar het winkeltje die natuurlijk al lang gesloten was toen we daar aankwamen. In een wanhoopsactie ben ik de tuin in gerend en heb ik op de deur gebonsd, die mensen sliepen natuurlijk ook al lang. Gelukkig deed er een man open en heb ik hem in mijn beste Spaans kunnen uitleggen dat mijn hele waszak in zijn gesloten winkel staat. Nou was hij wel eigenaar,  maar geen beheerder van het pand, dus kon hij me helaas niet meer helpen dan vragen of de winkelbeheerder de zak de volgende dag naar mijn hotel wilde brengen. Hopen (a)! Die nacht gelukkig toch nog 3uur kunnen slapen voordat ik weer op de zeeziekboot terug naar Santa Cruz stapte. Nogsteeds zonder kleren, want die zouden hopelijk op de middagboot achter mij aan worden gestuurd. Na een goed ontbijt ben ik op Santa Cruz met mijn nieuwe beste vriend (Bruce, een Australische man van 72) naar het Darwincentrum geweest. Hier brengen de meeste landschildpadden op het eiland de eerste 8 jaar van hun leven door totdat ze sterk genoeg zijn om voor zichzelf te kunnen zorgen. Hier hebben we al super veel enorme schildpadden en leguanen gezien. In de middag zijn we naar het land van een boer gegaan waar tientallen meters grote schildpadden in het gras of in de modder lagen en gras aten. Echt bizar dat die beesten gewoon groter zijn dan jijzelf.

iguana-galapagos

Die dag hebben we ook een wandeling gemaakt door een enorme lavatunnel, gevormd door en gemaakt van lava. Ook zijn we wezen kijken naar 2 reusachtige sinkholes,  die tweeling genoemd werden. Dit zijn metersdiepe ingestortte stukken grond waar ooit vulkanisch gas onder gezeten heeft. Eenmaal terug in het dorp moest ik Bruce even helpen met pinnen en daarna bleef hij me maar verwennen.  Voor het eten trakteerde hij op een biertje en een cheesecake en tijdens het eten heb ik de duurste wijn uit mijn hele leven gedronken op zijn kosten. Helaas kon ik hem de volgende dag niet meenemen terug naar Ecuador.

We vertrokken zo’n 4 uur van te voren richting de airport. Veel te vroeg, maarja. Toen ik had ingecheckt zag ik op mijn boardingpas dat mijn vlucht al in een kwartier vertrok. Blijkbaar was de middagvlucht gecancled en hebben ze er een ochtendvlucht van gemaakt, opeens was ik toch wel heel blij dat we zo vroeg vertrokken waren.

Toen ik aankwam ik Quito was het 4u ’s middags, de kwalificatiewedstrijd EcuadorUruguay was net begonnen.  Een aantal vrienden van mij zaten in het stadion en ik werd over een bijna lege weg naar mijn hostel gereden. Ecuador won de wedstrijd,  waardoor ze nu waarschijnlijk gekwalificeerd zijn en sat was te merken ook. In de stad leek het wel alsof ze de worldcup al gewonnen hadden! Ik heb mijn Zwitserse vrienden weer ontmoet en met een hele groep van de taalschool in Quito hebben we er een mooi feestje van gemaakt.

Vandaag heb ik gelukkig een beetje kunnen uitslapen en ik moet nog een paar dingen regelen voordat ik morgen hopelijk naar Lima vlieg.

De volgende keer zal ik mijn blogs iets korter houden en vaker schrijven, maar door het slechte internet en af en toe een beetje stress was dat nu niet mogelijk.

← Vorige bericht

Volgende bericht →

3 Comments

1. Hai Diana, wat een mooi verhaal weer, zeker in combinatie met je fb foto’s. Je hebt talent om te schrijven! Hele goede reis naar Lima. Ik blijf je blog volgen XX Tanja

2. Leuk je blog te lezen.
    Zo’n reis willen we allemaal maken!
    We blijven je volgen!
    Groetjes uit Hoofddorp

3. Hallo Diana

Die schildpadden zijn dan wel heel groot, wat voor afmetingen hebben ze ongeveer?
    Gisteren zijn we op verjaardag geweest naar Margot al weer 51 jaar.
    Was wel gezellig.
    En ook daar bleek iedereen jouw te volgen in de blog en op Facebook.
    Ze vinden het allemaal reuze interessant wat je beleefd en genieten van de wijze hoe je het opschrijft.